Amsterdam

Gårdagen och dagen i bilder.
Jag är sur över att det inte gått att ladda upp bilder här tidigare. Igår skrev jag ett långt jävla inlägg som jag skulle publicera bilder till. Men inte gick det. Så då stängde jag ner allt. Nu har jag ingen lust att skriva så mycket, utan det blir kort om bilderna.

Vi bor alltså på ett hostel i Amsterdam, vårat hostel ligger i ett stillastående tåg (skitcoolt). Vi har bistrovagn, fräschare dusch än på förra boendet, toa, bistrovagn, lounge och receptionen är öppet dygnet runt. Jätte fint. Och vi bor ju typ på tågstationen, så det är nära och bra. Train lodge hostel - rekommenderas.
Igår hyrde vi en cykel här från vårat hostel och tog den ut på en tur i staden. Jag måste säga att jag har gått och blivit förälskad i Amsterdam. Det är en mysig miljö med alla kanaler, småsjöar, cyklisterna, parkerna och växterna. Vi tog en sväng i stan, där vi besökte RLD. Så fruktansvärt förnedrande för de kvinnor som står och poserar i fönstren. Äckliga gubbar som smygfotar, äckliga gubbar som köper dom. Äckligt. Och så fruktansvärt att ha så dålig ekonomi att måsta sälja sig själv. Hemskt.
Jag har sett hur en coffeeshop ser ut på insidan, jag skulle vilja beskriva det som ett inrökt garage med olika knarksorter. Det är så konstigt att folk säljer det i affärer, allt folk röker mitt på gatan och att det är helt lagligt. Det är en sån stor skillnad mot för sverige.
Sen tog vi en tur på Heineken museum, där fick man tre öler och själva museumet var riktigt bra. Det var inte bara en massa historia, utan man fick vara delaktig och testa spel, vara med och så vidare. Jag rekommenderar Heineken museum, för att det är en rolig och intressant upplevelse.
Också åt vi frukost i parken, det var en damm och mysig miljö runt omkring. Det var bara så mysigt. Vilken känsla att kunna köpa frulle och äta i en vacker park.

Idag tog vi tåget in till city för att gå på sexmuseum och äta frukost. Vi stötte på shoppinggatan också, så vi gick en sväng där, men sen kom vi till vår slutdestination. Den sista punkten på vår bucketlist i Amsterdam - sexmuseum. Det var ett musuem fullt av nakna dockor, fittor och penisar överallt. Porrvideos från -30talet och annan historia. Mycket märkligt om du frågar mig, men ändå intressant. Och kul.

Ikväll tar vi nattåget till Schweiz. Längtar redan till nästa ställe. Det kommer bli så spännande att få se Schweiz.

1 Anonym:

skriven

Jag hade gärna gått med er på det där sexmuseumet! Tycker åxå, precis som du, att människohandeln i RLD är för jävlig. Det är bra att du har sett det, och att du skriver om det. Det är ett fruktansvärt ställe. Fortfarande lite avis på dig som gör den här resan nu. Love you ❤

2 Anonym:

Det är fantastiskt att flanera runt i Amsterdam för att det är en annorlunda stad, och en liten storstad. Upplevde Amsterdam lite som Piteå, på den tiden då det inte fanns några butikskedjor typ 'KICKS'. Amsterdam är mysigt, personligt, exotiskt och coolt. Bra cykelvägar. Bra fotgängare, och dessa små Coffeehouses. Tror jag trivde bättre i Coffeehouse back in the day's, trots att jag aldrig varit drogliberal. Men visst var det ändå smidigt att man iallafall kunde röka vanliga Marlboro lights om man kände för det och utan att gå ut. Våren i Amsterdam kan för övrigt göra en förälskad och hög av livet självt. DET tycker jag är faboulus, Amazing och extraordinärt.